Hoe luisteren kinderen naar podcasts? Waarom luisteren ze? Luisteren hun ouders ook? Hoeveel van hen zijn bereid ervoor te betalen? Dit zijn slechts enkele vragen die zijn beantwoord in ‘Understanding the Kids and Family Podcast Audience’, een Amerikaanse enquête die vorig jaar door Kids Listen is uitgevoerd en waar de resultaten nu van bekend zijn.
De enquête was bedoeld om zicht te krijgen op luistergedrag. Ook wil Kidslisten.org weten wat deze doelgroep wil luisteren. Het aanbod is momenteel onvoldoende. Er is behoefte aan meer audiocontent. Er is weinig bekend over wat kinderen onder de 12 jaar willen luisteren en dat komt onder andere vanwege de privacywet. Ook speelt mee dat kinderen alleen via hun ouders te bereiken zijn. Het is goed dat kinderen beschermd worden, maar tegelijkertijd is het gebrek aan gegevens ook een drempel en maakt het hen onzichtbaar als luisteraars.
Onderzoek 2017
Kids Listen probeert zicht te krijgen op wat kinderen luisteren en vooral ook wat ze willen luisteren. De VS kent momenteel ruim 130 podcasts voor kinderen. De Kids Listen Inaugural Survey, uitgebracht in 2017, bewees voor het eerst dat kinderen betrokken podcastluisteraars zijn. Het onderzoek toonde ook aan dat het luistergedrag van kinderen en families van podcasts fundamenteel anders is dan dat van volwassenen.
Onderzoek 2021
“Understanding the Kids and Family Audience” is anders van opzet en gaat dieper in op vragen over onder meer luistergewoonten, technologiegebruik, advertentievoorkeuren en bereik. Er is ook specifiek gevraagd naar raciale achtergrond, gezinsinkomen en leeftijd van kinderen om beter inzicht te krijgen in luistergedrag en mediaconsumptie bij verschillende gezinsamenstellingen.
Het volledige onderzoek is hier te downloaden.
Belangrijkste onderzoeksresultaten
Bekijk hieronder de belangrijkste resultaten uit Amerikaans onderzoek:







